Viktiga regler för cyklister

Att cykla är inte så lätt alla gånger, det finns många regler som måste följas och då tänker jag inte i första hand på  trafikreglerna. Jag vet att cykeln måste vara utrustad med ringklocka och broms och om jag skall cykla i mörker måste det finnas reflexer och lampor på cykeln.

Men i cykelkretsar finns det andra regler som man bör vara uppmärksam på.Exempelvis så skall man på grund av hög vikt inte ha ringklocka eller reflexer på cykeln. Själv har jag en väska med lite verktyg, slang, pump och kolsyrepatroner (ca1,5kg) även en kamera och cykeldator.

Det finns också regler för hur man skall klä sig, som vanligt så lyckas jag klä mig fel. Jag har en svartvit cykel och man kan enligt uppgift inte ha blå klädsel och röd hjälm till svartvit cyckel . Ett så kallat etiketbrott😉 men nu har jag klubbens kläder så då funkar det även om det inte är svartvitt.(förutom den gröna bandanan)

Dom oskrivna lagarna är många.

Min fru påpekade för mig idag att jag måste vända cykeln rätt när hon jag skulle bli fotograferad. Jag stod där som ett frågetecken men hon förklarade lugnt att man måste visa upp vilka växlar man har. Fantastiskt viktigt😊

Till alla er som anser att jag skall plocka bort onödig vikt från min cykel säger jag, att när jag har gått ner 10 kg till då lovar jag att slänga korkarna på slangventilerna.

Tills dess trampar jag vidare med lite övervikt både på magen och cykeln. 

//Mikael

Kejsarens nya kläder
  
Väger tungt i trafiken.
  
plocka bort så går det lite fortare
 //

Lämna en kommentar